Als je als ondernemer gaat bouwen aan je merkidentiteit is het kiezen van een juiste tone of voice essentieel. Dé hamvraag daarbij is wat mij betreft of je jouw doelgroep gaat tutoyeren of niet. Bij een klein aantal bedrijven is het vrij duidelijk: een vermogensbank bijvoorbeeld zal eerder voor de beleefdheidsvorm  “U” opteren terwijl een pretpark resoluut het veel vlottere “JE” gebruikt in zijn communicatiestrategie. Maar voor veel ondernemers is het lastig om een keuze te maken. Ikzelf worstelde er ook mee toen ik aan de slag ging met mijn website. Je wilt uiteraard beleefd en professioneel overkomen maar aan de andere kant wil je ook niet teveel afstand creëren. En dan is er bij de Nederlandse taal nog het cultuurverschil tussen Nederland en België. In Nederland wordt “U” eerder als oubollig beschouwd terwijl het in België nog veel wordt gebruikt, ook in de spreektaal.

Al vrij snel heb ik ervoor gekozen om te tutoyeren in de teksten op mijn website en social media. Omdat ik als Virtual Assistant op afstand werk maar wel een persoonlijke aanpak ambieer en vooral ook omdat ik heb geleerd dat dicht bij jezelf blijven uiteindelijk altijd het beste werkt. Daarom schrijf ik al mijn teksten voor externe communicatie, ondanks de zakelijke werkomgeving, in de “je” en “jouw”-stijl. Ik houd namelijk van informele en vlotte communicatie, uiteraard steeds met het nodige respect en elementaire beleefdheid.

Daarentegen gebruik ik bij (telefoon)gesprekken en communicatie in e-mails of brieven wél de U-vorm, zeker bij nieuwe contacten. Pas als ik merk dat het gepast / gewenst is om ook hierbij te tutoyeren, zal ik dat met veel plezier doen.

Er is slechts één gouden regel die je best altijd respecteert, namelijk consequent blijven!

Wat voor jouw bedrijf de beste aanpak is, is echt aan jou om te beslissen. Het is van zoveel factoren afhankelijk: uiteraard van je doelpubliek maar ook van hoe je je bedrijfsidentiteit wilt presenteren en uiteindelijk natuurlijk ook van jouw persoonlijkheid. En uiteraard is het niet heel zwart-wit: je kunt perfect voor de JE-vorm opteren in je online communicatie en voor de U-vorm in overige communicatie.
Er is slechts één gouden regel die je best altijd respecteert, namelijk consequent blijven! Beslis je om te tutoyeren op bijvoorbeeld je website en social media, gebruik hier dan altijd “JE” en nooit “U”. Met andere woorden: nooit mixen binnen dezelfde communicatietool want dat komt echt heel slordig over.

Vind je het echt heel moeilijk om de juiste aanspreekvorm te bepalen? Vraag dan rond in je omgeving en bij mensen uit je doelgroep of zit samen met een professional of een andere buitenstaander met ervaring in marketing en communicatie, zoals bijvoorbeeld een Virtual Assistant zoals ik die een marketingachtergrond heeft. Het is een keuze met veel impact dus zorg dat het een weloverwogen beslissing is!